Upadłość konsumencka w praktyce – jak wygląda procedura?

Upadłość konsumencka w praktyce

O upadłość konsumencką może starać się każda osoba, która spełnia kilka warunków: nie prowadzi działalności gospodarczej, jest osobą niewypłacalną i w ciągu ostatniej dekady nie skorzystała z upadłości konsumenckiej gdzie została oddłużona. A jak krok po kroku przebiega upadłość konsumencka? Jeżeli rozważasz jej ogłoszenie, poniższy poradnik jest dla Ciebie.

Krok pierwszy – ogłoszenie upadłości przez sąd upadłościowy

Po złożeniu wniosku o upadłość konsumencką jest on rozpatrywany przez sąd. Na postanowienie, w którym sąd uzna, że dłużnik jest niewypłacalny, trzeba niekiedy poczekać. Jak podają specjaliści z Lipinskikancelaria.plczas oczekiwania zależy od sądu upadłościowego, który rozpatruje wniosek. Jeżeli wniosek został złożony do sądu znajdującego się w dużym mieście, trzeba uzbroić się w cierpliwość.

Zdarza się, że wniosek o upadłość konsumencką zawiera błędy formalne. Wówczas sąd wzywa do ich uzupełnienia. To dodatkowo wydłuża czas oczekiwania na decyzję. Jeżeli jednak wniosek jest kompletny, sąd może orzec upadłość wnioskodawcy.

Co jeszcze warto wiedzieć o tym etapie upadłości konsumenckiej:

  • wniosek należy złożyć do sądu rejonowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania,
  • postanowienie o ogłoszeniu upadłości zostaje przekazane do urzędów, np. skarbowego,
  • po ogłoszeniu upadłości zostają wstrzymane m.in. postępowania egzekucyjne.

Krok drugi – likwidacja masy upadłości

Ogłoszenie upadłości konsumenckiej to ważny moment. Od tej chwili do sprawy zostaje włączony syndyk. Do jego obowiązków należy m.in. sporządzenie listy wierzycieli i zlikwidowanie masy upadłości, którą stanowi majątek upadłego. Likwidacja majątku dłużnika polega na sprzedaży należących do upadłego rzeczy, a zatem nieruchomości i wartościowych ruchomości, z wyłączeniem jednak m.in. przedmiotów codziennego użytku.

Gdy syndyk sprzeda majątek należący do dłużnika, to procedura upadłości konsumenckiej przewiduje sporządzenie planu podziału uzyskanych środków. Syndyk przygotowuje projekt takiego planu, który następnie zostaje przedstawiony w sądzie.

Krok trzeci – ustalenie planu spłaty wierzycieli

Z perspektywy upadłego ustalenie planu spłaty wierzycieli to kluczowy etap. W zależności od swojej sytuacji może on spłacać wierzycieli przez maksymalnie 3 lata. Od tej ogólnej zasady został jednak przewidziany wyjątek – jeżeli dłużnik przyczynił się w sposób rażący do niewypłacalności, to plan spłaty wierzycieli może być realizowany przez 7 lat. Dobra wiadomość jest taka, że w każdym scenariuszu wysokość spłat zostanie dostosowana do finansowych możliwości upadłego.

Niekiedy upadły nie musi realizować planu spłaty i uzyskuje od razu umorzenie zadłużenia. To jednak wyjątkowa sytuacja. Najczęściej na całkowite umorzenie bez planu spłaty może liczyć np. dłużnik poważnie chory lub w zaawansowanym wieku.

Jak można przeczytać na stronie https://lipinskikancelaria.pl/upadlosc-konsumencka-2/, upadłość konsumencka:

  • pozwala zredukować długi i uzyskać umorzenie zadłużenia,
  • wiąże się z koniecznością przekazania syndykowi informacji o posiadanym majątku,
  • oznacza plan spłaty wierzycieli – tego punktu trudno uniknąć.

Jak się przygotować do upadłości konsumenckiej?

Procedura upadłości konsumenckiej jest inicjowana na wniosek osoby zainteresowanej, czyli dłużnika. Przygotowanie wniosku może wydawać się prostą sprawą, jednak w praktyce często nie wystarczy oprzeć się na znalezionych w internecie wzorach – konieczny jest kompleksowy opis sytuacji finansowej dłużnika, w tym ustalenie wierzycieli i wysokości zadłużenia. I właśnie dlatego warto zdać się na specjalistów.

Skonsultowanie się z kancelarią specjalizującą się w upadłości jeszcze przed złożeniem wniosku o upadłość konsumencką pozwala upewnić się, że w danej sytuacji to najlepsze rozwiązanie. To także sposób, aby uzyskać rzetelne odpowiedzi na swoje pytania.

«

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *